Kjøre- og hviletid – kostbart å ikke følge reglene!

Kjøre- og hviletid

Veitrafikkretten er nært knyttet til folks hverdag, og alle befinner vi oss i et trafikkbilde som gjør at vi må ha overordnet kjennskap til et omfattende regelverk. Som tungbilsjåfør eller arbeidsgiver i et transportselskap, må du ha inngående kunnskap til regelverket.

Mens en kontormedarbeider er omfattet av arbeidsmiljølovens bestemmelser, er tungbilsjåføren underlagt bestemmelsene om kjøre- og hviletid, og bestemmelsene om arbeidstid for sjåfører i vegtransport (FATS).

Bestemmelsene om kjøre- og hviletid er et felleseuropeisk regelverk gjennomført i norsk rett som en del av EØS-avtalen.

De materielle bestemmelsene om kjøretider, pauser og hviletider for førere av kjøretøyer i gods- og persontransport skal fremme tre hovedhensyn som henger tett sammen: Hensynet til sjåførenes arbeidsvilkår, hensynet til trafikksikkerheten og hensynet til konkurransevilkårene i bransjen.

Gjennom EUs mobilitetspakker utvides vernet for sjåførene, samtidig som konkurransevilkårene skal bli mer rettferdige.

Det følger av kjøre- og hviletidsbestemmelsene at transportselskapet skal organisere sjåførenes arbeid slik at sjåførene settes i stand til å overholde kjøre- og hviletidsreglene, og er også ansvarlig for de overtredelsene sjåførene begår.

Overtredelser av regelverket kan medføre både forvaltningsrettslige gebyrer og strafferettslig forfølging både av sjåfør og av transportselskapet, uavhengig av hvem som er å bebreide for overtredelsen.

En sjåfør som stoppes for trafikkontroll i et «aktivt brudd» risikerer å bli pålagt hvile før videre kjøring tillates, med den konsekvens at transporten ikke kommer frem i tide og påfølgende erstatningsansvar.

Gebyrer, bøter og erstatningsansvar kan koste bedriften og sjåføren dyrt, både med tanke på allerede utførte transportoppdrag og med tanke på fremtidige oppdrag. I en bransje med små marginer kan det være en god investering å få bistand til og innrette driften i tråd med gjeldende regelverk. Skulle bedriften eller en sjåfør bli ilagt kontrollsanksjoner, kan det være kostnadsbesparende å få grunnlaget vurdert.

I TP Advokatfirma har vi kompetansen til å bistå deg og ditt transportfirma og dine ansatte, både med spørsmål om kjøre- og hviletid og i andre spørsmål knyttet til både erstatningsansvar og arbeidsgiveransvaret. Vi samarbeider gjerne med den virksomheten som foretar deres internkontroll, og ved kompetansebygging i bedriften.  Vi bistår også klienter i deres kontakt med Statens vegvesen og Arbeidstilsynet ved kontroll og tilsyn.

 

 

 

 

Relaterte artikler

Whistleblower employee concept and whistle blower symbol representing a person in society or a company exposing corruption as a red whistle shaped as a human head in a 3D illustration style.

Varslingsrutiner for arbeidsgivere: Slik oppfyller du arbeidsmiljølovens krav

Woman freelancer sitting on armchair and putting your feet on windowsill with plants, remote works on laptop computer at sunny home office, cat nearby wants attention and to be stroked. Top view.

Kjenner du reglene for hjemmekontor?

NJAL-KLEPPE-MADLAND

Gratulerer med advokatbevilling, Njål Kleppe-Madland!

Høst

Vel overstått sommerferie og velkommen til høstens TP-kurs!